Garażówki w Północnej przyciągnęły w 2023 roku ponad 131 tys. odwiedzających i ponad 1,3 tys. sprzedawców Opublikowano 23 stycznia 2024
Organizowane od dwóch lat w Galerii Północnej wyprzedaże garażowe stały się jednym z ważniejszych działań proekologicznych obiektu i integrujących społeczność lokalną, skutecznie popularyzując nie tylko zjawisko mody cyrkularnej, ale przede wszystkim podejście less waste. Na 2024 obiekt zapowiada kolejne dwanaście edycji popularnego wydarzenia.

Na całym świecie spontaniczne wyprzedaże garażowe organizowane na osiedlach, miejskich placach czy w parkach przyciągają tłumy, czemu sprzyja rosnąca świadomość ekologiczna oraz moda na rzeczy vintage. W samych tylko Stanach Zjednoczonych już 75% konsumentów deklaruje, że kupuje z drugiej ręki. Wśród pokolenia Z odsetek ten wynosi 83% - podaje w swoim najnowszym raporcie Thred-Up.

Wydarzenia w tej formule zaczynają pojawiać się też w innych przestrzeniach, w tym w centrach handlowych m.in. w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii oraz w Polsce. Rynek retail coraz częściej włącza „garażówki” do strategii ESG, promując w ten sposób modę cyrkularną czy podejście less waste. W Polsce przykładem jest Galeria Północna w Warszawie, która już od 2022 roku z dużym sukcesem organizuje „garażówki”. Obiekt był pierwszym na polskim rynku retail, który sięgnął po tego typu działania w formie cyklicznej.

Tylko w ubiegłym roku w Północnej zorganizowano 12 wyprzedaży garażowych, które nie tylko przyciągnęły niemal 1,3 tys. mieszkańców-sprzedawców, ale przede wszystkim ponad 131 tys. kupujących. Sukces imprezy sprawił, że na rok 2024 galeria szykuje kolejne 12 edycji. – „Garażówka” to obecnie bardzo istotny projekt proekologiczny, a zarazem rozwinięta platforma, dzięki której integrujemy społeczność lokalną i w praktyce pokazujemy, jak nie marnować rzeczy – mówi Barbara Andrzejewska, marketing manager Galerii Północnej.

– Wyszliśmy z założenia, że zamiast tylko mówić o zero waste czy less waste, po prostu pokażemy mieszkańcom Warszawy i okolic, jak te idee i ekopostawy wcielić w życie. „Garażówka” stała się więc nie tylko miejscem, w którym można za grosze kupić używane przedmioty, ale przede wszystkim przestrzenią, w której każdy, kto nie trudni się zawodowo handlem starociami, może je sprzedać. Samo wydarzenie ma bowiem mocno sąsiedzki charakter – dodaje.

Co więcej, wpisuje się w działania z obszaru community relations i edukacji ekologicznej, tworząc wokół siebie zaangażowaną, stale rosnącą lokalną społeczność, której bliskie są ekowartości. – Wydarzenie uczy dobrych nawyków, ale nie poprzez nakazy i zakazy czy kampanijne hasła, robi to natomiast w miękki sposób, oddolnie poprzez integrację wokół sprawy i idei. Celem samego wydarzenia jest bowiem m.in. inspirowanie do zmiany postaw i to w wielu wymiarach – mówi Barbara Andrzejewska.

– Garażówka z jednej strony pokazuje każdemu, jak w odpowiedzialny sposób, bez wyrzucania na śmieci, pozbyć się np. niepotrzebnych zabawek, ubrań, książek czy elektroniki. Z drugiej, zachęca do tego, aby łączyć tradycyjne zakupy w sklepie z zakupami cyrkularnymi, które dostarczają takiej samej frajdy. Uczymy przy tym, jak nie tworzyć nadmiaru śmieci i poddawać rzeczy recyclingowi przez ich zbyt. To innowacyjne podejście do ekoedukacji realizowanej przez galerię – dodaje.

Co ciekawe, nie koliduje ono z handlowym charakterem Północnej, przeciwnie. – Organizując garażówki, Północna wykorzystuje swoją popularność w regionie i potencjał do mówienia o ważnej kwestii, jaką jest drugi obieg. Ponadto udowadniamy, że przestrzeń, która na co dzień kojarzy się z modą, rozrywką i shoppingiem, może propagować odpowiedzialne i zrównoważone zakupy. I to z korzyścią dla siebie i - co ważniejsze - dla środowiska – dodaje.

Zaplanowane na 2024 rok wyprzedaże garażowe będą odbywać się przeważnie w każdą trzecią niedzielę niehandlową miesiąca. Najbliższe zaplanowano na 18 lutego, 17 marca i 21 kwietnia.

 

 

Przypisane branże