Przykładem są obiekty z portfolio GTC w Polsce, które konsekwentnie i skutecznie redukują swój ślad węglowy, dając przykład dobrych praktyk na rynku retail. Zaledwie na przestrzeni ostatnich kilku lat Galeria Jurajska w Częstochowie oraz Galeria Północna w Warszawie znacząco zmniejszyły zużycie energii.
Tylko Galeria Jurajska w 2023 roku, w porównaniu do 2019 roku, aż o 30 proc. zminimalizowała konsumpcję energii elektrycznej. Jest to zasługą przede wszystkim całego szeregu zróżnicowanych inwestycji, które zrealizowano w tym największym w Częstochowie centrum handlowym. Prowadzone tam prace objęły m.in. wymianę oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego na energooszczędne LED, a także wprowadzenie w częściach wspólnych regulacji natężenia światła za pomocą dedykowanego oprogramowania. Dodatkowe oszczędności energii, bez straty dla komfortu klienta, wygenerowano także optymalizując w sezonach tryb pracy urządzeń chłodniczych i grzewczych oraz klimatyzacji. W tym ostatnim obszarze odbywa się także sukcesywna modernizacja central wentylacyjnych na wysokosprawne urządzenia nowszej generacji, które cechuje niższe zużycie prądu i korzystniejszy wpływ na środowisko – informuje dyrekcja Galerii Jurajskiej.
– Zrównoważony rozwój obiektu, z poszanowaniem zasobów naturalnych i środowiska, to jeden z najważniejszych celów ESG, jaki sukcesywnie realizujemy w Galerii Jurajskiej poprzez nowe inwestycje oraz circular economy, czyli modernizacje i usprawnienia w różnych obszarach działania obiektu – mówi Anna Borecka, dyrektor Galerii Jurajskiej. I dodaje: – Priorytetem dla nas jest dziś znaczna redukcja śladu węglowego poprzez stopniowe zmniejszenie zużycia energii. Stąd też mocny akcent na rozwiązania, które się do tego przyczyniają. Pierwsze efekty tych prac są już widoczne. Ograniczenie zużycia energii o 30 proc. na przestrzeni ostatnich lat to wynik, który napawa optymizmem.
Dobry wynik osiągnęła również Galeria Północna w Warszawie, która także skutecznie realizuje strategię ESG. Obiekt ten w 2023 roku w porównaniu do 2019 roku zmniejszył zużycie energii aż o 23,2 proc. Na przestrzeni ostatnich lat przyczyniło się do tego kilka kluczowych zmian i inwestycji, m.in. w OZE. Pod koniec 2022 roku obiekt uruchomił na dachu 224 panele fotowoltaiczne, które są wydajne także przy niskim nasłonecznieniu zimą i jesienią. Instalacja pozwoliła galerii wygenerować „zieloną energię”, wykorzystywaną m.in. do oświetlenia pasaży handlowych, food court’u czy działania wind i schodów ruchomych. Oprócz tego galeria zainwestowała w cały szereg zmian w sterowaniu urządzeniami w systemie BMS. Dokonano wymiany automatyki w 11 centralach pasażowych i zmieniono ich program pracy, w taki sposób, aby obiekt mógł zaoszczędzić jeszcze więcej energii.
– Północna to nowoczesny obiekt, który powstał z zachowaniem standardów zrównoważonego rozwoju. Niezależnie od tego, nie ustajemy w wielowymiarowych modernizacjach, których celem jest dalsze ograniczenie emisji CO2, a co za tym idzie, realizacja ważnych dla nas celów środowiskowych związanych z energooszczędnością – mówi Marek Ciszewski, dyrektor Galerii Północnej. I dodaje: – W dobie zmian klimatycznych, świadome i odpowiedzialne wykorzystanie zasobów, w zgodzie ze strategią ESG, to jedno z kluczowych działań. Jako centrum zlokalizowane w jednej z najszybciej rozwijającej się dzielnic Warszawy, chcemy aktywnie przyczyniać się do ochrony środowiska, tworzenia dobrostanu oraz stanowić dla rynku przykład praktyk, które sukcesywnie przekładają się na zmniejszenie śladu węglowego.
– Ambicją GTC jest takie prowadzenie biznesu, aby przyczyniać się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju, w tym związanych z ograniczeniami wpływu naszych inwestycji na środowisko naturalne. Dlatego kładziemy tak mocny akcent chociażby na różne rozwiązania podnoszące efektywność energetyczną – mówi Agnieszka Ciupak, dyrektor zarządzająca w GTC w Polsce. – Praca, jaką wykonały Jurajska i Północna, jest tego najlepszym przykładem. Oba obiekty nie tylko ograniczyły zużycie energii, ale w ostatnich latach efektywnie rozwijały zielone przestrzenie, budowały swoje społeczności, angażując się w ich życie oraz – co ważne z punktu widzenia ekoedukacji - popularyzowały wartości i cele zawarte w naszej strategii ESG. To kierunek, w którym dalej chcemy je rozwijać – dodaje.
Źródło: Galeria Północna/Guarana PR
Tagi: Galeria Północna, GTC SA